www.dania.com.pl
Start Ambasada Danii
DesignDenmark
Kalendarz Wydarzeń
Podróże
Szlakiem wzornictwa i architektury
Bornholm -
wyspa artystów
Kontakt

Skandynawskie wzornictwo skandynawska izba gospodarcza święta tradycja

Kliknij na zdjęcie, zobacz, przeczytaj:

  • ofertę firm skandynawskich w Polsce
  • inspirujace skandynawskie rozwiązania
  • najnowsze informacje ze Skandynawii

Royal Copenhagen 
produkty

     
 
 
Royal Copenhagen A/S
Smedeland 17
2600 Glostrup
Denmark
 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Royal Copenhagen 
królewska porcelana od ponad 230 lat

Royal Copenhagen – znana także jako Królewska Fabryka Porcelany – została założona w 1775 r. w Kopenhadze pod patronatem królowej Julii Marii.
Od ponad dwóch wieków Royal Coepnhagen zaopatruje wielbicieli wzornictwa i porcelany na całym świecie w produkty najwyższej próby, funkcjonuje jako miejsce artystycznego eksperymentu, nie porzucając jednak uznanych, tradycyjnych elementów.
Pierwsza zastawa stołowa o wzorze Blue Fluted jest wciąż z sukcesem produkowana, a firma jest powszechnie znana ze swoich porcelanowych figurek, np. dzieci i zwierząt.
Dzięki projektom młodych i uznanych designerów Royal Copenhagen wciąż pozostaje wyznacznikiem oryginalnego, duńskiego wzornictwa.

 

Louise Campbell i klasyka Royal Copenhagen


Kwestionowanie powszechnych norm jest znakiem firmowym Louise Campbell - jednej z czołowych duńskich projektantek młodego pokolenia (ur. 1970 roku). Kiedy więc rozpoczęła pracę nad „The Elements”- pierwszą pełną zastawą stołową XXI wieku klasycznej Royal Copenhagen, dało się wyczuć pewną nerwowość .

Zobacz unikalny proces twórczy>>>

Inspracją dla kolekcji „The Elements“ projektowanej przez Campbell była pierwsza zastawa stołowa o wzorze Blue Fluted z 1775 r., Flora Danica z 1790 r. oraz Half Lace z 1885 r.

Porcelana Royal Copenhagen Campbell skandynawskie duńskie wzornictwo


„Chylę czoła przed ludźmi, którzy tak dużą wartość przywiązywali do jakości wykonania i detalu, a jednocześnie mieli ogromne wyczucie piękna. Przez cały proces projektowania czułam się bardzo, bardzo uprzywilejowana, że mogę samodzielnie rozwinąć tradycyjne formy", wyjaśnia Louise Campbell, której jednak tradycja nie przytłoczyła i zaprojektowała pierwsze 15 elementów w 15 różnych kolorach. 
„Nie mogłam zaprojektować kolejnej niebieskiej zastawy stołowej dla Royal Copenhagen, choć zarząd sobie tego życzył. Powiedzieli mi: jeżeli wciąż chce pani pracować nad ozdobami, może pani wybrać dowolny kolor, o ile będzie to kolor niebieski typowy dla Royal Copenhagen. Oczywiście było to jak czerwona płachta, którą wymachiwano przed moim niefrasobliwym podejściem do tematu, ale było to także najlepsze źródło inspiracji. Od razu poszłam do laboratorium kolorów, gdzie od czterdziestu lat dla Royal Copenhagen maluje moja wierna towarzyszka Merete Faxe. Razem przeniosłyśmy góry". Zupełnie nowa zastawa stołowa firmy Royal Copenhagen ze słynnymi figurkami i filiżankami czerpie ze skarbnicy przeszłości i jednocześnie kwestionuje tę dumną tradycję.

Projekt i produkcja


Cały proces - od pomysłu do produktu - trwał dwa lata, co tak naprawdę jest niezmiernie krótkim czasem jak na tak skomplikowane zadanie. „Najtrudniejszą rzeczą jest znalezienie sensownego pomysłu. Okres poprzedzający ten moment cechują bezsenne noce, ból brzucha i uderzenia gorąca. W przypadku tego projektu były one gorsze niż zwykle. Tak dużo trzeba było myśleć i rysować, że sprawiało to fizyczny ból.

Przydzielono mi stanowisko pracy w pracowni, w której tworzone są modele, i tym samym nie tylko dostałam możliwość poznania tego niesamowitego materiału, jakim jest porcelana, ale także uzyskałam dostęp do bezcennej wiedzy osób tam pracujących.

Cierpliwie patrzyli, jak robię kolejne poważne błędy. Uczyli mnie w najlepszy sposób - pozwalali mi uczyć się na własnych błędach a potem wielokrotnie łagodnie wyjaśniali mi, co z porcelaną zrobić można, a czego nie".

Wynikiem tej pracy jest nowatorska zastawa, która jest jednocześnie bardzo charakterystyczna dla Royal Copenhagen.
„Staraliśmy się zaprojektować zastawę, która niczego nie narzuca. Musi być równie odpowiednia w kuchni japońskiej, amerykańskiej i duńskiej".


„Kolejnym niezmiernie ważnym czynnikiem jest częstotliwość, z jaką używamy zastaw stołowych. Niewiele osób ma dzisiaj jedną zastawę stołową do codziennego użytku a drugą na specjalne okazje. W rzeczywistości wielu z nas korzysta z jakiejś formy pośredniej.
Pragnęłabym, aby kolekcja „The Elements" przełamała niektóre bariery między tym co odświętne i tym co codziennie. W ten sposób z zastawy takiej można bez problemu skorzystać jedząc stek, sushi, owsiankę i zupę; można jej użyć do podania ostryg na dużym stole, albo do spaghetti z klopsikami, jedzonego przed telewizorem na kolację",

wyjaśnia Louise Campbell i nieśmiało dodaje:

„Sama praktykuję to ostatnie. I zawsze cieszę się, kiedy patrzę na swój talerz i myślę, że samotny wieczór przed telewizorem z podniesionymi do góry nogami i głową wolną od zmartwień jest także świętem, które warto uświetnić malowaną ręcznie porcelaną".



 

 

 

© Copyright Rekta Consulting