www.dania.com.pl
Start Ambasada Danii
DesignDenmark
Kalendarz Wydarzeń
Podróże
Szlakiem wzornictwa i architektury
Bornholm -
wyspa artystów
Kontakt

Skandynawskie wzornictwo skandynawska izba gospodarcza święta tradycja

Kliknij na zdjęcie, zobacz, przeczytaj:

  • ofertę firm skandynawskich w Polsce
  • inspirujace skandynawskie rozwiązania
  • najnowsze informacje ze Skandynawii

Skandynawskie wzornictwo meble harmonia funkcji i formy

Szwedzkie meble - historia i współczesność

Swedese jest klasycznym producentem szwedzkich mebli, firmą silnie zakorzenioną w narodowej świadomości. Twórcze hasła firmy nie zmieniły się przez ponad sześćdziesiąt lat istnienia firmy, a są nimi: tworzyć piękne, trwałe meble; patrząc w przyszłość – opierać się na tradycji. 

Skandynawskie wzornictwo
Meble - harmonia funkcji i formy

Fotel Lamino - Najlepszy Szwedzki Mebel XX w

Swedese zostało utworzone w 1945 roku przez dwóch braci Yngve i Joker Ekstrom oraz Svena Bertill Sjoqvist. Założyciel Swedese, Yngve Ekstron wraz z Finem Alvaro Alto, Bruno Mathisson, Duńczykami Arne Jacobsen i Paul Kjaerholm, stanowił trzonem generacji projektantów, którzy stworzyli pojęcie „skandynawskiego wzornictwa” znane na całym świecie.

Najbardziej znanym projektem Yngve Ekstroma jest fotel Lamino z 1956 roku, nadal produkowany i sprzedawany na całym świecie. W 1999 roku został zgłoszony do nagrody prestiżowego magazynu Skona Hem i uznany za Najlepszy Szwedzki Mebel XX w .

Fotel Lamino- zakupy w Scandinavian Living>>>

Fińskie rozwiązania 

Fińscy projektanci już w latach trzydziestych XX w. tworzyli dzieła nowatorskie, które do dziś nie straciły nic ze swej atrakcyjności.

Inspirując się tradycyjnym rzemiosłem, w którym forma przedmiotu nierozdzielnie była związana z jego funkcją, poszukiwali nowych technik i eksperymentowali z materiałami nieużywanymi przedtem w meblarstwie, np. z giętą sklejką.

Skandynawskie wzornictwo meble harmonia funkcji i formyProjekty, w których ergonomia, prostota wykonania i ciekawa forma zostały połączone w jednym obiekcie, przez wizjonera takiego jak Alvaro Aalto, są do dziś są powielane w milionach egzemplarzy.

 

Duńscy projektanci mebli

Borge Mogensen (1914-1972),

Finn Juhl (1912-1989),

Hans Wegner (1914-2007),

Arne Jacobsen (1902-1971),

Poul Kjaerholm (1929-1980),

Poul Henningsen (1894-1967)

Verner Panton (1926-1998).

Jens Harald Quistgaard (1919-2008)

Ole Wanscher (1903-1985)

 

 

 

 


   

Duńskie wzornictwo meblowe
 
 
 
 
W Danii, w latach 50. i 60., w popularyzacji projektowania mebli istotną rolę odegrał nowo powstały wydział w Królewskiej  Akademii Sztuk Pięknych. Czołową postacią był profesor Kaare Klint, związany z funkcjonalizmem i jego analizą proporcji pomiędzy użytkownikami i przedmiotami. Klint wywarł wielki wpływ na duńskie projektowanie mebli i w ogólności na duńskie wzornictwo reprezentowane przez kolejne generacje.
Jednakże Duńczycy nieco sceptyczni wobec postulatów funkcjonalizmu, wybierali bardziej zachowawcze pozycje. Projektant Hans J. Wegner niewątpliwie respektował podejście Klinta, ale jednocześnie czerpał z duńskiej klasyki.
Wkładem Hansa J. Wegnera, który specjalizował się w wyrobie mebli artystycznych, było niezwykłe połączenie doskonałego rzemiosła z wyczuciem formy, widoczne szczególnie w projektach krzeseł, np. projekt CH 07.
Borge Mogensen, szef spółdzielczego studia projektowania mebli FDB, projektował proste i solidne meble dla przeciętnej duńskiej rodziny. Były proste i łatwe w adaptacji do każdego wnętrza. Jednocześnie Mogensen zaprojektował charakterystyczne i nowoczesne krzesła produkowane do dziś, jak na przykład Krzesło Hiszpańskie (Spanish Chair) z 1958 roku.
Kolejny indywidualista to Finn Juhl, który prezentował artystyczna wolnością z silnym osobistym akcentem, w rezultacie czego jego krzesła były połączeniem harmonijnej rzeźby z tradycyjnym meblem do siedzenia np. Krzesło Chieftain z 1949 roku.
 
Tymczasem za oceanem rozwijała się silna konkurencja w postaci mebli produkowanych na masową skalę w USA. W pierwszej połowie lat 50. Amerykanin Charles Eames projektował i produkował krzesła z formowanego drewna i stalowych rurek. Prace te zainspirowały Arne Jacobsena do zaprojektowania w 1952 roku, znanego na całym świecie Krzesła Mrówki, (Ant Chair), będącego pierwszym krzesłem produkowanym w Danii na skalę przemysłową.
 
Kolejne, młodsze pokolenie powojennych projektantów, Poul Kjaerholm, Verner Panton oraz Nanna Ditzel poszli w ślady wielkich mistrzów, zostawiając niezatarty ślad w historii światowego wzornictwa, kontynuowali sukces duńskiego designu. 
W odróżnieniu od swych kolegów Poul Kjaerholm wykorzystywał do swych projektów stal i skórę. Zainspirowany międzynarodowym stylem pracował z bezkompromisowym perfekcjonizmem (np. Krzesło PK 22, 1956 r), dzięki czemu stał się wiodącym duńskim projektantem mebli w następnych latach. 
Trudno znaleźć drugiego designera obdarzonego tak niezwykła inwencją twórcza jak Verner Panton, który do dziś pozostaje guru dla wielu młodych projektantów. Panton nie znalazł zbyt wielu inspiracji w duńskiej tradycji, opuścił kraj, by w latach 60. stać się jednym z najbardziej wpływowych projektantów w Europie.
 
Nanna Ditzel zainspirowana również projektami Pantona, rozpoczęła swoja długą karierę w 1950 r.  kolorowymi i soczystymi projektami mebli ogrodowych i miejskich. Po kilku latach pobytu w Anglii wrócił do Danii, jej charakterystyczne meble z sukcesem przyczyniły się do odrodzenia duńskiego meblarstwa w latach 80.
Szczególna rolą odegrał również w tamtym okresie Gunnar Aagaard Andersen, projektant i człowiek Renesansu. Jego projekt krzesła Polyether z 1964 roku swoim ekstremalnym wyglądem inspiruje dzisiejsze, młode pokolenie.
 
 

Lata 1970-1980
Międzynarodowe środowisko designerskie było polem działań wielu nowatorskich przedsięwzięć, w latach 80. paralelnie z pojawieniem się postmodernizmu, do głosu doszło meblowe wzornictwo rodem z Italii, ruch Memphis, a następnie styl High Tech.
Duńskie wzornictwo meblowe walczyło o utrzymanie swej silnej pozycji z poprzednich lat. Ale czasy się zmieniały, industrializacja nabierał tempa i chociaż lekki styl duńskiego i skandynawskiego wzornictwa znalazł wielu naśladowców, to jednak w samej Danii trzymano raczej zachowawcze pozycje. 
Nowe talenty objawiły się natomiast na polu wzornictwa przemysłowego.
 
 
 
 
W latach 90. w duńskim wzornictwie meblowym zaczęło dziać się coś nowego. Powstały grupy młodych projektantów reprezentujące nowy, ekspresyjny i inspirowany międzynarodowymi trendami styl. Wielu uznawało te inicjatywy za efemeryczne i nie traktowało ich poważnie; jednocześnie wzywali oni do tego, aby więcej projektantów kontynuowało tradycję klasycznego duńskiego wzornictwa.
Jednak eksperymenty i nowe wzornictwo zagościły na dobre. Grupy te przetarły szlaki dla współczesnych duńskich projektantów, którym udało się rozwinąć tradycyjny duński styl albo z nim zerwać.
 
Krótko mówiąc, dziś w ramach nowego pokolenia duńskich projektów mebli i projektantów przemysłowych można wyróżnić dwa trendy. Pierwszy to „dziki“ styl charakteryzujący się pionierskimi i nieformalnymi rozwiązaniami, w którym wykorzystywane są spektakularne formy rzeźbiarskie. Reprezentują go tacy projektanci, jak: Louise Campbell, Mathias Bengtsson, Christian Flindt, Sebastian Holmbäck i grupa Gopingpong.
 
Drugi to styl „zdyscyplinowany“, oparty na tradycyjnym duńskim wzornictwie i szanujący klasyczne rękodzieło, ale wystarczająco odważny, aby eksperymentować z nową technologią i nowymi materiałami.
Reprezentują go tacy projektanci, jak: Søren Ulrik Petersen, Cecilie Manz, Kasper Salto, Hans Sandgren Jakobsen, Christina Strand i Niels Hvass.
 
Oba te style dały duńskiemu wzornictwu, a w szczególności duńskiemu wzornictwu meblowemu, talent i energię, o które przez wiele pokoleń było trudno.
 
 

Duńscy projektanci są coraz bardziej zainteresowani rozwiązaniami opartymi na zasadzie zrównoważonego rozwoju. Jednym z przykładów jest zaprojektowane przez Johannesa Foersoma i Petera Hiorta-Lorenzena krzesło Imprint z przyjaznego środowisku materiału z włókna drzewnego, które wyznaczyło nowe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju w duńskim wzornictwie meblowym. 

  

 

 

© Copyright Rekta Consulting